Please use this identifier to cite or link to this item: https://scholar.utcc.ac.th/handle/6626976254/4282
Title: การวิเคราะห์เนื้อหา และการรับรู้ต่อเฟซบุ๊กแฟนเพจ Jones Salad ของผู้ใช้สื่อสังคม
Other Titles: Content analysis and perception of social media users towards Jones Salad facebook fan page
Authors: ชวัลรัตน์ สดใส 
Keywords: Jones Salad;เฟซบุ๊กแฟนเพจ;ปฏิกิริยาตอบกลับของผู้รับสาร
Issue Date: 2562
Publisher: University of the Thai Chamber of Commerce
Abstract: 
การวิจัยในหัวข้อเรื่อง “การวิเคราะห์เนื้อหา และการรับรู้ต่อเฟซบุ๊กแฟนเพจ Jones Salad ของผู้ใช้สื่อสังคม” โดยมีวัตถุประสงค์คือ 1) เพื่อศึกษารูปแบบการออกแบบเนื้อหาผ่านเรื่องเล่าการ์ตูนลุงโจนส์ 2) เพื่อศึกษาการรับรู้ตราสินค้า Jones Salad จากการเชื่อมโยงของผู้บริโภคจากเรื่องเล่าการ์ตูนลุงโจนส์และ 3) เพื่อศึกษาลักษณะทางประชากรศาสตร์ที่มีผลต่อการรับรู้ โดยการศึกษาในครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงปริมาณ (Qualitative Research) โดยแบ่งออกเป็น 2 ส่วน ประกอบด้วยการวิเคราะห์เนื้อหา โดยเก็บข้อมูลจากเนื้อหา (Content) ทุกประเภทที่โพสต์บนเฟซบุ๊กแฟนเพจ Jones Salad ตั้งแต่วันที่ 1 กรกฎาคม พ.ศ. 2561 - วันที่ 31 ธันวาคม พ.ศ. 2561 จำนวน 104 โพสต์ และการวิจัยเชิงสำรวจ โดยเก็บข้อมูลจากแบบสอบถามออนไลน์ (Online Questionnaire) โดยกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยมีจำนวน 400 คน ผลการวิจัยพบว่า 1. รูปแบบการออกแบบเนื้อหาผ่านเรื่องเล่าการ์ตูนลุงโจนส์บนเฟซบุ๊กแฟนเพจ Jones Salad พบว่า มีรูปแบบเนื้อหาบนเฟซบุ๊กแฟนเพจ 7 รูปแบบ โดยนำเสนอรูปแบบเนื้อหาด้านสุขภาพมากที่สุด รองลงมาเป็นเนื้อหาด้านโภชนาการ เนื้อหาเชิงโฆษณา และประชาสัมพันธ์เนื้อหาด้านออกกำลังกาย เนื้อหาเชิงล้อเลียน เนื้อหาอื่นๆ และเนื้อหาเกี่ยวกับร้าน Jones Salad ตามลำดับ ด้านเทคนิคการพาดหัวเฟซบุ๊กเพื่อให้ผู้อ่านสนใจ ได้แก่ ความใกล้ชิดมากที่สุด รองลงมาเป็นความสำคัญ หรือความเด่น ความลึกลับซ่อนเงื่อน ความเร้าอารมณ์ ความสดใหม่รวดเร็ว องค์ประกอบทางเพศ และความแปลก หรือผิดปกติ ตามลำดับ ด้านรูปแบบการปรากฏตัวของคาแรคเตอร์บนเฟซบุ๊กแฟนเพจ Jones Salad ได้แก่ คาแรคเตอร์ลุงโจนส์มากที่สุด รองลงมาเป็นคาแรคเตอร์ป้าไก่ และตัวละครสมมติ ตามลำดับ 2. การรับรู้ตราสินค้า Jones Salad จากการเชื่อมโยงของผู้ใช้สื่อสังคมจากเรื่องเล่าการ์ตูนลุงโจนส์ พบว่า กลุ่มตัวอย่างให้ความสำคัญในด้านการรับรู้ต่อตราสินค้า Jones Salad บนเฟซบุ๊กแฟนเพจของผู้ใช้สื่อสังคม โดยรวมในระดับมาก และเมื่อพิจารณารายด้าน พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามให้ความสำคัญมากที่สุด ได้แก่ ด้านทัศนคติ อยู่ในระดับมาก รองลงมา ได้แก่ ด้านคุณสมบัติ อยู่ในระดับมาก และผู้ตอบแบบสอบถามให้ความสำคัญน้อยที่สุด ได้แก่ ด้านคุณประโยชน์อยู่ในระดับปานกลาง 3. ลักษณะทางประชากรศาสตร์ที่มีผลต่อการรับรู้ พบว่า ลักษณะทางประชากรศาสตร์ที่แตกต่างกันมีการรับรู้ต่อตราสินค้า Jones Salad บนเฟซบุ๊กแฟนเพจของผู้ใช้สื่อสังคมไม่แตกต่างกัน ได้แก่ ด้านคุณประโยชน์ ด้านทัศนคติ และ และกลุ่มเพศต่างกันมีการรับรู้ต่อตราสินค้า Jones Salad บนเฟซบุ๊กแฟนเพจของผู้ใช้สื่อสังคมแตกต่างกัน ได้แก่ ด้านคุณสมบัติ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05

The objectives of the research entitled “Content Analysis and Perception of Social Media Users towards Jones Salad Facebook Fan Page” are: 1) to study content design through Mr. Jones cartoon story; 2) to study perception of consumers towards Jones Salad brand through Mr. Jones cartoon; and 3) to study demographic characteristics affecting perceptions. This qualitative research is divided into two main parts comprising content analysis and survey research. For the content analysis, the data has been compiled from all types of posts on Jones Salad Facebook fan page between 1 July 2018 and 31 December 2018 totaling 104 posts. Besides, the online questionnaire is used for gathering data for survey research with the sample group of 400 cases. The findings reveal that 1. The content design through Mr. Jones cartoon on Jones Salad Facebook fan page, it is found that the contents can be categorized into seven patterns. The health contents are most frequently posted, followed by nutrition, advertisement and public relations, exercise, parody, miscellaneous and contents related to Jones Salad, respectively. The techniques mostly used for attracting audiences include intimacy, followed by significance or outstanding, mystery, excitement, freshness and speed, gender and novelty and abnormality, respectively. The characters mostly appear in Jones Salad Facebook fan page are Mr. Jones, followed by Mrs. Kai and anonymous character, respectively. 2. Perception of consumers towards Jones Salad brand through Mr. Jones cartoon, the sample group focuses on perception of social media users towards Jones Salad Facebook fan page at high level. For each aspect, the respondents mostly focus on attitude, followed by property at high level, while the respondents least focus on benefit at moderate level. 3. Demographic characteristics affecting perceptions, different demographic characteristics with same perceptions towards Jones Salad on Facebook fan page include benefit, attitude and gender, whereas the demographic characteristic with different perceptions towards Jones Salad Facebook fan page are property with statistical significance at .05 level.
URI: https://scholar.utcc.ac.th/handle/6626976254/4282
Appears in Collections:GS: Theses / Independent Studies

Files in This Item:
File Description SizeFormat
311057.pdf3.59 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record Recommend this item

Page view(s)

45
Last Week
1
Last month
16
checked on Oct 21, 2021

Download(s)

139
checked on Oct 21, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.