Options
องค์ประกอบของการท่องเที่ยวเชิงศาสนาที่มีอิทธิพลต่อแรงจูงใจของนักท่องเที่ยววัยรุ่นในจังหวัดกรุงเทพมหานคร = Elements of religious tourism influence to motivation of adolescent tourists in Bangkok Province
Loading...
File(s)
Alternative Title(s)
Elements of religious tourism influence to motivation of adolescent tourists in Bangkok Province
Author(s)
School of Tourism and Services
Other Contributor(s)
มหาวิทยาลัยหอการค้าไทย. คณะการท่องเที่ยวและอุตสาหกรรมบริการ. สาขาวิชาการจัดการการโรงแรม.
Publisher(s)
University of the Thai Chamber of Commerce
Date Issued
2022
Resource Type
Research report
Language
Thai
Abstract
วัตถุประสงค์ของงานวิจัยนี้ คือ 1) เพื่อสำรวจพฤติกรรมของนักท่องเที่ยวกลุ่มวัยรุ่นที่มาท่องเที่ยวเชิงศาสนาในจังหวัดกรุงเทพมหานคร 2) เพื่อศึกษาปัจจัยองค์ประกอบการท่องเที่ยวเชิงศาสนาที่มีอิทธิพลต่อปัจจัยแรงจูงใจของนักท่องเที่ยววัยรุ่นในจังหวัดกรุงเทพมหานคร และ 3) เพื่อศึกษาปัจจัยแรงจูงใจในการท่องเที่ยวเชิงศาสนาที่มีอิทธิพลต่อนักท่องเที่ยววัยรุ่นในจังหวัดกรุงเทพมหานคร กลุ่มตัวอย่าง คือ นักท่องเที่ยววัยรุ่นคนไทยอายุ 18 – 25 ปี ที่เดินทางมาท่องเที่ยวเชิงศาสนาในแหล่งท่องเที่ยวในพื้นที่กรุงเทพมหานคร รวม 11 สถานที่ คือ วัดพระศรีรัตนศาสดาราม (วัดพระแก้ว) ศาลหลักเมือง วัดธรรมมงคล วัดโพธิ์(ท่าเตียน) วัดพระศรีมหาอุมาเทวี (วัดแขก) วัดหัวลำโพง วัดมังกรกมลาวาส (วัดเล่งเน่ยยี่) ศาลพระพรหมเอราวัณ ศาลพระพิฆเนศ (แยกราชประสงค์) พระตรีมูรติ ศาลเจ้าพ่อเสือ (เสาชิงช้า) จำนวน 532 คน โดยวิธีการสุ่มตัวอย่างแบบสะดวก สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลจากแบบสอบถาม จะทำการหาค่าความถี่ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าความสัมพันธ์ การวิเคราะห์ปัจจัย และการถดถอยพหุคุณ ผลการศึกษาพฤติกรรมของนักท่องเที่ยวัยรุ่น พบว่า นักท่องเที่ยววัยรุ่นส่วนใหญ่มีวัตถุประสงค์เดินทางมาท่องเที่ยว เพื่อชมสถาปัตยกรรม จิตกรรม และประติมากรรม มีอายุ 20 – 21 ปี และเป็นนักศึกษา เรียนอยู่ในระดับปริญญาตรี มีภูมิลำเนาอยู่ในจังหวัดกรุงเทพมหานคร ผลของการใช้เทคนิคการวิเคราะห์ปัจจัยของแรงจูงใจ สามารถแบ่งปัจจัยได้ทั้งหมด 4 ปัจจัย ที่มึค่า Factor Loading มากกว่า 0.60 ปัจจัยที่ 1 คือ แรงจูงใจด้านจิตวิญญาณ มี Factor Loading ตั้งแต่ 0.700 – 0.804 ปัจจัยที่ 2 แรงจูงใจด้านปฏิบัติธรรมและเช่าบูชาวัตถุมงคล มี Factor Loading ตั้งแต่ 0.664 – 0.842 ปัจจัยที่ 3 แรงจูงใจด้านการพักผ่อน มี Factor Loading ตั้งแต่ 0.629 – 0.745 และปัจจัยที่ 4 แรงจูงใจด้านการเรียนรู้และพัฒนาตนเอง มี Factor Loading ตั้งแต่ 0.646 – 0.819
The objectives of this research were: 1) to explore the behavior of adolescence tourists visiting in Bangkok 2) to study the factors of religious tourism components that influence the motivation factors of adolescence tourists in Bangkok and 3) to study the motivation factors for religious tourism influencing adolescent tourists in Bangkok. The sample group was adolescent tourists aged 18 – 25 years who traveled for religious tourism in tourist attractions in Bangkok, a total of 11 places: Temple of Emerald Buddha (Wat Phra Kaew), City Pillar Shrine, Wat Thammamonkol, Wat Pho (Tha Tien), Wat Phra Sri Maha Uma Devi (Wat Khaek), Wat Hua Lumphong), Wat Mongkon Kamalawat (Leng Nei Yi Temple), Erawan Shrine, Ganesha Shrine (Ratchaprasong Intersection), Phra Timurti, Chao Pho Suea Shrine (Sao Ching Cha) were 535 people by convenience sampling method. Statistics used to analyze data from questionnaires were frequency, percentage, mean, standard deviation, correlation, factor analysis, and multiple regression. The results of a study on behavior of adolescent tourists found that the most adolescent tourists had the purpose of travelling was seeing architecture, painting, and sculpture, aged 20 -21 years, university student, studying at bachelor’s degree, domicile in Bangkok. The results of using technique factor analysis in motivation can be divided into 4 factors and loading factor more than 0.60. The first factor was spiritual motivation had factor loading 0.700 – 0.804. Second factor was motivation for dharma practice and worshiping scared objects had factor loading 0.664 –0.842. Third factor was relaxing motivation had factor loading 0.629 –0.745. And fourth factor was motivation for learning and self-development had factor loading 0.646 – 0.819.
Degree Grantor
University of the Thai Chamber of Commerce
Access Rights
Open access
Rights
This work is under copyright of University of the Thai Chamber of Commerce (UTCC). Reproduction or distribution of the work in any format is prohibited without written permission of the copyright owner.
Rights Holder
University of the Thai Chamber of Commerce
Physical Location
University of the Thai Chamber of Commerce
Bibliographic Citation
อริสรา เสยานนท์. (2565). องค์ประกอบของการท่องเที่ยวเชิงศาสนาที่มีอิทธิพลต่อแรงจูงใจของนักท่องเที่ยววัยรุ่นในจังหวัดกรุงเทพมหานคร = Elements of religious tourism influence to motivation of adolescent tourists in Bangkok Province. กรุงเทพฯ : สาขาวิชาการจัดการการโรงแรม คณะการท่องเที่ยวและอุตสาหกรรมบริการ มหาวิทยาลัยหอการค้าไทย.
อริสรา เสยานนท์ (2565). องค์ประกอบของการท่องเที่ยวเชิงศาสนาที่มีอิทธิพลต่อแรงจูงใจของนักท่องเที่ยววัยรุ่นในจังหวัดกรุงเทพมหานคร = Elements of religious tourism influence to motivation of adolescent tourists in Bangkok Province. กรุงเทพฯ : สาขาวิชาการจัดการการโรงแรม คณะการท่องเที่ยวและอุตสาหกรรมบริการ มหาวิทยาลัยหอการค้าไทย.
Views
77
Last Week
9
9
Last Month
16
16
Acquisition Date
May 4, 2024
May 4, 2024
Downloads
307
Last Week
27
27
Last Month
46
46
Acquisition Date
May 4, 2024
May 4, 2024