Please use this identifier to cite or link to this item: https://scholar.utcc.ac.th/handle/6626976254/4381
Title: การคัดเลือกเพลงสำหรับสอนภาษาไทยให้ชาวต่างชาติ
Other Titles: Selection of Thai songs as a medium for teaching Thai language for foreigners
Authors: สุมณฑา ศักดิ์ชัยสมบูรณ์ 
Keywords: การสอนภาษาไทยให้ชาวต่างชาติ
Issue Date: 2022
Publisher: University of the Thai Chamber of Commerce (UTCC)
Abstract: 
การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาวิธีการคัดเลือกประเภทของเพลงสำหรับสอนภาษาไทยให้ชาวต่างชาติ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาคือ ผู้สอนภาษาไทยให้แก่ผู้เรียนชาวต่างชาติที่เรียนภาษาไทยเป็นวิชาเอก และไม่ได้เรียนเป็นวิชาเอกภาษาไทย ในกรุงเทพมหานครและปริมณฑล จำนวน 18 คน ได้แก่ ผู้สอนมหาวิทยาลัยรัฐบาล มหาวิทยาลัยเอกชน สถาบันการศึกษาการสอนภาษาไทยสำหรับชาวต่างชาติ และหน่วยงานอื่นๆ เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลคือ แบบสอบถามเรื่อง วิธีการคัดเลือกเพลงสำหรับผู้เรียนชาวต่างชาติ ผลการวิจัยพบว่าผู้สอนมีวิธีการคัดเลือกเพลงในการสอน สรุปได้ดังนี้ 1. ผู้สอนส่วนใหญ่มีวิธีคัดเลือกเพลงไปในทิศทางเดียวกันในประเด็นคำถาม 8 ข้อ ได้แก่ คัดเลือกเพลงที่นักร้องออกเสียงชัดเจน คัดเลือกเพลงตามระดับความรู้ของผู้เรียน คัดเลือกเพลงที่มีชื่อเสียงหรือได้รับความนิยม คัดเลือกตามความสนใจและตามวัยของผู้เรียน คัดเลือกเพลงที่มีความสัมพันธ์กับบทเรียน คัดเลือกเพลงที่มีเนื้อหาเกี่ยวข้องกับวัฒนธรรมไทย ประเภทของเพลงที่คัดเลือกมาสอน และข้อดีในการคัดเลือกเพลงประกอบการสอนในบทเรียน 2. ผู้สอนมีหลักการคัดเลือกเพลงหลากหลายวิธีในประเด็นคำถาม 3 ข้อ ได้แก่ หลักในการคัดเลือกเพลงที่ง่ายต่อการเรียนรู้ภาษาที่ 2 วิธีการคัดเลือกเพลงที่ช่วยให้ผู้เรียนได้เกิดการถ่ายโยงการเรียนรู้จากภาษาแม่มาสู่ภาษาที่ 2 และหลักการคัดเลือกลักษณะเนื้อหาและการใช้ภาษาในบทเพลง การออกเสียงที่ชัดเจนของนักร้องมีผลต่อการคัดเลือกเพลงเป็นอย่างมาก โดยเฉพาะผู้เรียนในระดับต้น ผู้สอนจะให้ความสำคัญกับเสียงร้องที่ชัดเจนมากที่สุด เพราะส่งผลดีต่อการออกเสียงของผู้เรียน หากผู้เรียนอยู่ในระดับสูงผู้สอนจะเลือกเพลงที่มีเนื้อหาและการใช้ภาษาที่เหมาะสมกับระดับการเรียนรู้ภาษาของผู้เรียน ผู้เรียนจะได้เรียนรู้ภาษาไทยตามสภาพความเป็นจริงที่เกิดขึ้น ส่วนทำนองเพลงที่คุ้นหูหรือคำศัพท์ที่ผู้เรียนได้เคยฟัง และเคยเรียนแล้ว จะทำให้ผู้เรียนจดจำคำศัพท์และเข้าใจสำนวนภาษาได้ง่ายด้วย เพลงที่ผู้สอนยกตัวอย่างมาประกอบการเรียนการสอนมากที่สุด 3 อันดับแรก คือ เพลงช้าง เพลงรำวงวันลอยกระทง และเพลงพรปีใหม่ เพลงทั้ง 3 เพลงนี้เป็นเพลงที่แสดงอัตลักษณ์ประจำชาติ แสดงวัฒนธรรมที่ดีงาม และแสดงความเป็นไทย ตลอดทั้งมีการใช้ภาษาที่ไพเราะงดงาม

The objective of this research is to study the way in which Thai songs were selected as a medium for teaching Thai language for foreigners. Sample of the study consists of 18 teachers who teach Thai language for foreigners majoring and not majoring in Thai language in and around Bangkok. They are teachers in public and private universities, institutes of Thai language for foreigners, and other agencies. Tool for data collection is a questionnaire entitled ‘Methods to select songs for foreign learners. It was found that the teachers selected the songs by: 1. The ways most teachers selected the songs were in accordance with eight questions that are: selecting the songs that singers pronounce clearly; selecting the songs that suit learners’ levels; selecting the songs that are well-known or popular; selecting the songs that match learners’ interests and ages; selecting the songs that relate to lessons; selecting the songs that its content relates to Thai culture; genres of the songs to be selected; and good things of selecting the songs to be used in lessons. 2. The way some teachers selected the songs were varied in three questions that are: the principles of selecting the songs that are easy to learn the second language; the methods of selecting the songs that help learners to transfer their learning from their mother tongue to the second language; and the principle of selecting content and use of language in the songs. Singers’ clear pronunciation played a key role in selecting the songs, especially for learners at the beginning level. The teachers put a priority to clear pronunciation since it had a positive result to learners’ pronunciation. For advanced learners, the teachers would select the songs whose content and use of language were suitable to learners’ level. The learners would learn Thai language used in real life. The familiar melody and vocabulary would help them to remember and understand the vocabulary and expressions easily. The three most popular songs that were selected as a medium were Chang, Rumwong One Loy Kratong, and Pon Pea Mai. These songs express national identity, culture, and Thainess. They also use poetic lyrics
URI: https://scholar.utcc.ac.th/handle/6626976254/4381
Subject(s): ภาษาไทย -- การศึกษาและการสอน
ภาษาไทย -- การสอนด้วยสื่อ
ภาษาไทย -- ตำราสำหรับชนต่างชาติ
Resource type: Research Report
Language: tha
Rights: This work is under copyright of University of the Thai Chamber of Commerce (UTCC). Reproduction or distribution of the work in any format is prohibited without written permission of the copyright owner.
Access rights: public
Rights holder: University of the Thai Chamber of Commerce
Physical location: University of the Thai Chamber of Commerce. UTCC Central Library
Appears in Collections:HMA: Research Reports

Files in This Item:
File Description SizeFormat
316622.pdf996.34 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record Recommend this item

Page view(s)

6
checked on Nov 27, 2022

Download(s)

2
checked on Nov 27, 2022

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.